Søren Schow

VALGFORBUND SNUPPER MANDAT FRA S

13. september 2017

Valgforbund snupper mandat fra S

Venstre, Liberal Alliance, Konservative og Kristendemokraterne indgår valgforbund. Ifølge meningsmåling betyder det, at Socialdemokraterne mister et mandat.

Tirsdag d. 21. november er der kommunalvalg. De vælgere, der til den tid vælger at sætte kryds ved enten liste V, I, C eller K, kan til den tid gøre det med visheden om, at deres stemmer ikke risikerer at blive spildt.

De fire partier har nemlig indgået valgforbund:

- Man snakker om på forhånd, hvad man godt kunne tænke sig, og hvad der er markant for partiet, før man indgår samarbejder. Bagefter sætter man sig så sammen og finder ud af, hvad det er for en politik, man skal lave, forklarer Søren Schow, Venstre Bornholms spidskandidat.

Han er, ikke overraskende, særdeles positiv over opbakningen til ham som borgmester.

Kristendemokraterne har sin spidskandidat klar, det er Bjarne Hartung Kierkegaard, som allerede i dag sidder i kommunalbestyrelsen. Konservative har endnu ikke meldt kandidater ud. Partiet kom ellers ind i nuværende valgperiode med to kommunalbestyrelsesmedlemmer, men først sprang René Danielsson til Dansk Folkeparti og senest er Kirstine van Sabben rykket til Bornholmerlisten.
Liberal Alliance har endnu ikke siddet i kommunalbestyrelsen. Men tirsdag aften kunne lokalafdelingen præsentere medlemmerne for deres spidskandidat, landmanden Kenny Olsen.

Valgforbundet kan også ende med at give Venstre et ekstra mandat. Hvis man regner på stemmefordelingen fra en meningsmåling, som TV 2/Bornholm fik lavet i august 2017, og indregner både det nye valgforbund, og tidligere udmeldte valgforbund, så ville det nye valgforbund faktisk snuppe et mandat fra Socialdemokraterne og give det til Venstre.

Søren Schow har en klar idé om, hvorfor Liberal Alliance på Bornholm kan se sig selv i valgforbund med Venstre. Han mener blandt andet partiet har kigget på Venstres politik de forgangne år og er positivt stemt:

- Det er mere frihed, at vi arbejder for at holde afgifterne i ro og skattesænkning.

TV 2/Bornholm: Valgforbund snupper mandat fra S