Søren Schow

Gruppeformand for Venstre Bornholm

Nytårshilsen til Venstres medlemmer

31. december 2018

Her på årets sidste dag er det tid at se tilbage på året der gik, gøre status og se på hvilke muligheder, der åbner sig i det nye år.

I Venstre på Bornholm har det været første år i en ny valgperiode. Vi gik målrettet efter borgmesterposten, men desværre lykkedes det jo ikke. Vi kan også sige, at vi ikke fik posten ved det første valg, men så gør vi det næste gang.

Nu ledes Bornholm af et rødt flertal, og det har de røde partier nok ønsket i mange år, hvor det har været en torn i øjet på dem, at Venstre har siddet sammen med S og delt magten.

Kan borgerne så overhovedet mærke en forskel?
Der er i al fald nogle der kan, landbruget f.eks. for i den sektor er italesættelsen af økologiens fortræffeligheder markant på bekostning af det konventionelle landbrug. Venstre ved, at landbruget har brug for nogle ordentlige tidshorisonter for at skabe ændringer i produktionen, alt andet vil ikke være fair.

Er der så kommet styr på udfordringerne i forhold til bl.a. byggesagsbehandlingen? Nej, faktisk er tiderne ikke blevet bedre og samtidig er der sket en negativ udvikling i trivslen i den afdeling med massiv sygdom blandt medarbejderne til følge.

Generelt er medarbejdertrivslen i BRK desværre blevet forværret, hvilket har medført øget fravær på grund af sygdom. Venstre har ønsket fokus på medarbejdernes trivsel, men det ønske afspejles ikke i den anden side af salen.

Det politiske arbejde har Venstre taget på sig, og da der skulle udpeges næstformænd i udvalgene var vi igen med som den konstruktive medspiller. Vi så lidt rynken på næsen fra dem, der står os nærmest, og efterfølgende har vi også mødt lidt modvind fra de røde, men vi holder dog stadig skruen i vandet og leverer konstruktive løsninger, der hvor vi kan.

2019 bliver igen et år, hvor vi er holdt ude af budgettet. Det er vi rigtig ærgerlige over, da vi faktisk kom med et meget socialt afbalanceret budgetforslag netop for at afprøve flertallets vilje til at have os med. SF og Ø ønskede dog at spille lidt med musklerne over for S, og så var der ikke plads til Venstre.

Vi ville ellers gerne have set på den ledelsesmæssige struktur i BRK. Det har vi jo efterfølgende set behovet for.

Vi ville også prioritere erhvervsliv og udvikling, men desværre kom vi heller ikke med her. I årets løb har vi så oplevet sprækker i den røde blok, hvor der ikke har været enighed, sidst set i forhold til børnehuset i Allinge. Det resulterede således i, at borgmesteren trak punktet fra KB dagsordenen og sendte det retur til udvalget til videre bearbejdning i rød stue...undskyld, rød blok....så gik der tid med det.

Med ønsket om et fantastisk godt og spændende nytår til alle.

GODT NYTÅR
De bedste hilsner