Søren Schow

Gruppeformand for Venstre Bornholm

Information vedr. budget 2019

1. september 2018

Venstre har igennem de sidste par dage deltaget i budgetforhandlingerne for 2019.  Vi har fra start til slut præsenteret budgetter, der har været fuldt finansierede og med fokus på velfærd, udvikling og gennemsyn af vores organisation.

Generelt set var flere af vores forslag i spil, især hvor der var samspil med de øvrige partier.  Når det gjaldt vores mærkesager som konkurrenceudsættelse, reduktion af arbejdsbyrden for vores medarbejdere og det væsentligste, at stigningen i grundskylden skulle af bordet, så må vi bare konkludere, at der ikke var vilje til at inkludere Venstre i det endelige budget.

Det er selvfølgelig ærgerligt og vil også have konsekvenser for det videre arbejde i kommunalbestyrelsen om end vi vil arbejde videre, som vi altid gør, være konstruktive og med fokus på de borlige liberale holdninger.

Til slut vil jeg tilføje, at forløbet kan opfattes som en styrkeprøve mellem opposition og konstituerede parter, men også en styrkeprøve mellem partierne i konstitueringen.   Det er mit indtryk, at skattestigninger og stigning i grundskylden var et ultimativt krav fra et par af partierne.  Kravet om skattestigning blev pillet af bordet, men kravet om grundskylden var urokkeligt, også selv om det kun gav ca. 700.000 kr. i ekstra indtægter i 2019.  Vi anviste flere steder hvor vi kunne finde de penge, men det var ikke tilstrækkeligt.

Vi må konstatere, at rødt flertal gør det dyrere at være bornholmer.

Søren Schow, gruppeformand, Venstre Bornholm